Energie besparen – de resultaten zijn bekend!

Sinds de herfst van 2008 ben ik flink op mijn energieverbruik gaan besparen.

De eerste resultaten zijn in maart 2009 zichtbaar geworden:

  • Gas 2008: 65 kubieke meter gemiddeld per maand.
  • Gas 2009: 12 kubieke meter gemiddeld per maand (reductie: 92%).
  • Electriciteit 2008: 142 KWH gemiddeld per maand.
  • Electriciteit 2009: 68 KWH gemiddeld per maand (reductie: 52%).
  • Water 2008: 4,6 kubieke meter gemiddeld per maand.
  • Water 2009: 2,5 kubieke meter gemiddeld per maand (reductie: 46%).

Hoe ik dit gedaan heb? Wel – na uitgebreid schaterlachen bij het zien van deze cijfers – ik zal een paar dingen toelichten. De gasbesparing komt voor een groot deel doordat ik mijn huis nu op hout stook. Verder is er enkele tientjes geïnvesteerd in spaarlampen. De totale investering was niet meer dan zo’n vijfhonderd euro. De rest is vele kleine gedragsaanpassingen, hele kleine systemen en het elimineren van bijna alle sluipverbruik van electriciteit.

Op deze website deel ik een aantal van die gedragsaanpassingen, over mijn kleine systemen en technieken waarmee je energie kunt besparen en kunt genereren.

Later zal ik ook op wat grotere schaal energie gaan genereren. Maar de eerste stap van energie besparen, zorgt er voor dat ik straks met een veel kleiner zonne-energiesysteem voldoende electriciteit zal hebben voor mijn volledige behoefte.

Geef een reactie

