Schakel je CV-ketel gewoon uit

Boiler Shut Down

Boiler Shut Down

Hoe eenvoudig kun je 11 watt sluipverbruik beëindigen? Zonder investeringen? Zonder geld uit te geven voordat je gaat besparen? Met een minuutje werk?

Trek de stekker van de CV-ketel uit de muur!

Stel je voor dat er het hele jaar een lamp in je huis zou branden op een plek waar je niets aan hebt? Die elke dag – dag en nacht – 11 watt verbruikt. Klinkt als waanzin, toch? Maar dat is precies wat mijn CV-ketel deed zolang de stekker in het stopcontact zat. Die 11 watt kon ik zo meten met mijn energieverbruiksmeter. De CV-ketel hoeft alleen te werken wanneer je verwarming werkt of je wilt douchen of afwassen.

Op de foto kun je zien hoe de zwarte stekker er uit getrokken is. Op de momenten dat ik wil afwassen of douchen, steek ik de stekker even in het stopcontact. Daarna gaat ‘ie er weer uit.

Al dit soort kleine gedragsaanpassingen leidden er tot nu toe toe, dat meer dan de helft van mijn stroomverbruik van eerdere jaren, nu verdwenen is. Voor een eenpersoonshuishouden als het mijne is zo’n maatregel gemakkelijk uit te voeren. Wanneer je met meer mensen woont, bespaar je het meest als iedereen meedoet.

Het is natuurlijk mooier om een schakelaar te plaatsen waarmee je gemakkelijk de CV-ketel aan en uit kunt zetten. Maar mijn punt is dat je met een idee en 1 minuut werk kunt beginnen te besparen.

En voor de economen en andere rekenwonders onder ons: De investering is nihil. De terugverdientijd is nihil. Dat is een oneindig hoger rendement dan elke investering in zonnepanelen of een windmolen!

Geef een reactie

